Wednesday, July 16, 2008

x pergi tuisyen ke hari ni dik?

tadi ikut mak pergi ke kedai untuk membeli juadah mkn tgh hari. since kami berdua je ade di rumah mak merasakan lebih wise jika dia hanya membeli instead of memasak. anyway, dia pun xde masa nak masak. aku pulak versi me + kitchen = disaster. buang masa je suruh aku masak. bukan langsung x pandai tapi malas.

sampai kat kedai 2 mak pun tanya aku nak ape. aku pun terus tunjuk nak ayam. x kisah ayam 2 masak ape mesti aku makan punye. mak geleng kepala. asyik ayam je. hari2 pun nak mkn ayam. mak, kalau org x mkn ayam, nak mkn ape lagi? seafood memang tolak tepi sbb alergic and aku x suka seafood. ikan pulak memang x pernah masuk dlm diet aku. kenape? ntah, memang dari kecik aku x suka mkn ikan. jgn ditanya kenape, aku pun x sure kenape aku begitu anti dgn ikan.

makcik kedai 2 memang sgt peramah. borak ngan mak cam dah kenal lame. mak pun layan je si makcik 2. sambil borak ngan mak, si makcik 2 pun menjeling ke arah aku sambil bertanya

makcik : hari ni xde tuisyen ke dik?
aku : ha? (dgn nada yg sopan)
makcik : x tuisyen ke ari ni? SPM hujung taun ni kan?
aku : x, dah abis sekolah dah. (masih dgn nada sopan, sambil tahan ketawa)
makcik : memang lah sekolah dah abis. pukuk berapa dah ni. semua org dah balik.

aku jadi speechless. makcik ni biar betul. die x paham BM ke ape? perlu ke aku mengulangi jawapan aku tadi? atau aku yg berbahasa lain selain BM? aku pandang mak, mak pandang aku sambil matanye berkata-kata kepadaku xpe biar mak explain. mak pun explain ngan pjg lebar kat makcik yg matanye terkebil-kebil mendgr cerita mak.

bukan sekali 2 incident begitu terjadi kepadaku. ramai yg salah tafsir dan anggap aku baru 17 taun. padahal umur aku dah 24 taun, bukan remaja tapi dah dewasa. aku x kisah pun, sikit pun x mengganggu emosi aku. itu kuanggap seperti compliment yg bermaksud aku nampak muda. i like hahahahaha....

1 comment:

lil' Munchkin said...

motif entri????

(nak kate forever young le tuh! chessss!)